چه بیماری‌هایی بر روی سلامت چشم تأثیر می‌گذارند؟

بلفاروپلاستی
اقدامات قبل از بلفاروپلاستی
۲۹ آذر ۱۳۹۶
خداحافظی با عینک برای همیشه
۲۹ آذر ۱۳۹۶

زمانی که سلامت چشم به خطر می‌افتد

چشم‌های ما اندام‌های حساسی هستند و شرایط مختلف می‌تواند روی عملکرد آن‌ها تأثیر داشته باشد. برخی بیماری‌ها می‌توانند سلامت چشم را مختل کنند. بیماری‌های خود ایمنی، دیابت، تیروئید، فشار خون بالا و حتی بعضی از انواع آرتروز از جمله این بیماری‌ها هستند. در ادامه، مهم‌ترین بیماری‌هایی که بر سلامت چشم تأثیرگذار هستند معرفی می‌شوند.

اختلالات خودایمنی

بیماری‌های خودایمنی زیادی وجود دارند که سلامت چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهند از جمله:

بیماری بهجت (Behcets disease): بیماری بهجت نوعی بیماری خودایمنی نادر است که می‌تواند منجر به کوری شود.

لوپوس: التهاب چشم یکی از عوارض شایع بیماری لوپوس است. تاری دید، سردرد، سوزش چشم، خشکی چشم و حساسیت به نور از اثرات بیماری لوپوس روی سلامت چشم هستند.

مولتیپل اسکلروز (MS): نوریت اپتیک یا همان التهاب عصب بینایی از نخستین علائم بیماری MS است. التهاب عصب بینایی باعث کاهش تدریجی یا ناگهانی بینایی فرد می‌شود.

پسوریازیس: التهاب بافت ملتحمه در بیماری پسوریازیس باعث قرمزی و درد چشم می‌شود. بافت ملتحمه، غشای شفافی است که داخل پلک و سفیدی چشم را می‌پوشاند.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن است که در ابتدا، مفصل‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آرتریت روماتوئید در صورت پیشرفت می‌تواند روی سایر بخش‌های بدن از جمله سلامت چشم تأثیر بگذارد. خشکی چشم، رایج‌ترین علامتی است که در این شرایط بروز پیدا می‌کند. خشکی چشم احتمال ایجاد عفونت چشم را افزایش می‌دهد. همچنین اگر خشکی چشم درمان نشود باعث آسیب قرنیه می‌شود. همچنین آرتریت روماتوئید می‌تواند باعث التهاب سفیدی چشم شود که قرمزی چشم را به دنبال دارد.

دیابت

دیابت نوع یک و دو باعث بروز برخی بیماری‌های چشمی می‌شوند. رتینوپاتی دیابتی، آب مروارید و گلوکوم از جمله این بیماری‌ها هستند. بیماری‌های چشم ناشی از دیابت، در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارند؛ به همین خاطر، افراد دیابتی برای مراجعه به پزشک و بررسی سلامت چشم نباید منتظر بروز علائم بیماری چشمی باشند. تشخیص به موقع و درمان صحیح، احتمال از دست دادن بینایی را برای همیشه به‌‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بیماری تیروئید می‌تواند کنترل دیابت را مختل کند و پیامدهای منفی زیادی از جمله مشکلات بینایی به دنبال داشته باشد. عدم درمان یا درمان ناکافی بیماری تیروئید باعث وخیم‌تر شدن بیماری دیابت می‌شود.

فشار خون بالا

فشار خون بالا علاوه بر ایجاد مشکلات قلبی و کلیوی می‌تواند سلامت چشم شخص را نیز مختل کند و منجر به بیماری‌های چشم شود. فشار خون بالا باعث آسیب‌دیدگی عروق خونی شبکیه چشم می‌شود. شبکیه چشم، محل تمرکز یافتن تصاویر مشاهده شده در چشم است. این بیماری، رتینوپاتی ناشی از فشار خون بالا نام دارد. اگر بیماری فشار خون درمان نشود، آسیب‌های چشمی ناشی از آن می‌تواند جدی و غیر قابل بازگشت باشد.

سردرد و مشکلات بینایی از علائم رتینوپاتی ناشی از فشار خون بالا هستند. البته بیماران به‌طور معمول علامتی ندارند و تشخیص بیماری در آن‌ها، طی معاینات و آزمایشات دوره‌ای صورت می‌گیرد.

دکتر میر محمد صادقی همواره با بهره‌گیری از روش‌های نوین و کارآمد بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌دهند.اگر می‌خواهید در مورد خدمات مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات تماس و تعیین وقت قبلی می‌توانید روی “تماس با ما” کلیک کنید.