Prevention of Pterygium
برای پیشگیری از ناخنک چشم چه کارهایی باید انجام دهیم؟
۲۳ بهمن ۱۳۹۷
Pain and burning eyes after lasik surgery
آیا درد و سوزش چشم بعد از عمل لیزیک طبیعی است؟
۲۳ بهمن ۱۳۹۷
Diplopia after lasek surgery

علائم دوبینی چشم چیست؟

دید دوگانه یا دوبینی چشم شرایطی است که در اثر آن، از یک شی دو تصویر دیده می‌شود. دوبینی معمولاً یک شرایط موقتی بوده و پس زمینه جدی ندارد. با این حال، هیچوقت نباید نسبت به آن بی‌ملاحظه بود و در صورت تکرار لازم است با پزشک مشورت شود. دوبینی چشم در حقیقت زمانی ایجاد می‌شود که هر یک از چشم‌ها به طور مستقل از هم عمل می‌کنند مانند زمانی که یکی از چشم‌ها بسته باشد در حالی که دیگری در حال عمل است. دوبینی چشم لزوماً به معنی دیدن دو تصویر کاملاً شفاف از یک شی نیست. بلکه در اکثر مواقع به علت عدم انطباق مناسب تصویر دو چشم روی هم به شکل دید تار یا شبح مانند بروز می‌کند.

در صورتی که دوبینی چشم به مدت طولانی باقی بماند یا مکرر ایجاد شود ممکن است نشانه یکی از شرایط زیر باشد:

• سکته مغزی، جراحت سر، تومور مغزی، تورم مغز یا تورم رگ‌های مغزی
  • بی‌نظمی و اختلال در سطح قرنیه
  • خشکی حاد چشم
  • آب مروارید
  • فلج عصبی مغزی یا فلج عضلات کنترل کننده چشم
  • جراحی‌های رفع عیوب انکساری

رفع عیوب انکساری به روش‌های لیزیک، لازک یا هر روش جراحی دیگر به علت تغییر در سطح قرنیه می‌تواند منجر به دوبینی چشم یا دید تار شود. ناهمواری در سطح قرنیه چه به علت جراحی یا به علت خشکی چشم می‌تواند مانع از فوکوس مناسب نور در چشم شود. به طور طبیعی پس از جراحی، سلول‌های قرنیه در محل رشد کرده و باعث ترمیم سطح می‌شوند. اغلب دوبینی چشم ناشی از لیزیک یا لازک پس از چند هفته یا چند ماه به طور خودبه‌خود برطرف خواهد شد. البته در این مدت فرد نیاز به مصرف قطره چشم خواهد داشت و تنها در موارد نادر ممکن است نیاز به جراحی مجدد باشد. دلیل دیگر دید تار پس از جراحی عیوب انکساری رشد اشتباه سلول‌های لایه خارجی یا اپیتلیال در محل جراحی است. در حالت طبیعی رشد سلول‌های اپیتلیال کنترل شده است، اما در صورت وقوع نیاز به جراحی مجدد خواهد بود.

دکتر میر محمد صادقی جراح و متخصص بیماری‌های چشم همواره با بهره‌گیری از روش‌های نوین و کارآمد بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌دهند. برای آنکه درباره خدمات دکتر میر محمد صادقی بیشتر بدانید  روی لینک آن کلیک کنید.

همچنین برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.