lasik vs lasek
لیزیک یا لازک؟ کدام جراحی مناسب چشم شما است؟
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
Everything You Need to Know About Eye Drops
آنچه باید در مورد قطره چشم و استفاده خودسرانه آن بدانیم
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
Everything You Should Know About Eye Herpes

تبخال چشمی نوعی عفونت چشم است که در اثر ابتلا به ویروس هرپس ایجاد می‌شود. شایع‌ترین نوع تبخال چشمی بنام کراتیت اپیتلیال شناخته می‌شود که قرنیه چشم را درگیر می‌کند. در فرم خفیف، تبخال چشمی می‌تواند باعث، درد، التهاب، قرمزی و پارگی سطح قرنیه شود. در فرم حادتر، بعلت نفوذ ویروس هرپس به ناحیه داخلی‌تر قرنیه که استروما نام دارد، ممکن است فرد دچار مشکلات جدی در بینایی و حتی نابینایی شود. تخریب قرنیه ناشی از تبخال چشمی شایع‌ترین علت نابینایی در آمریکا است.

تبخال چشمی در هر دو فرم خفیف یا حاد به وسیله مصرف داروهای ضدویروسی قابل درمان است.

دلایل ایجاد تبخال چشمی

تبخال چشمی در اثر تماس با فردی که دارای تبخال است منتقل می‌شود. ویروس هرپس از طریق بینی یا دهان به بدن وارد شده و در بافت عصبی بصورت غیرفعال مخفی می‌ماند و ممکن است برای سالیان درازی غیرفعال باقی بماند. علت دقیق فعال شدن ویروس مشخص نیست اما فاکتورهای مرتبط با استرس مانند تب، آفتاب سوختگی، جراحی‌های بزرگ دندان یا در سایر نقاط بدن و جراحت اغلب در این فرایند دخیل‌اند. اگرچه تبخال چشمی می‌تواند در هردو چشم ایجاد شود اما معمولا یک چشم را درگیر می‌کند. ویروس هرپس که عامل تبخال چشمی است از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود اما تماس مستقیم با پوست یا مایعات حاوی ویروس فعال هرپس نوع-۱ می‌تواند باعث انتقال بیماری شود. در حالی که ویروس تبخال تناسلی معمولا از نوع هرپس نوع-2 بوده که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

تخمین زده می‌شود که ۹۰ درصد بزرگسالان تا سن ۵۰ سالگی در معرض ویروس هرپس قرار می‌گیرند  لذا در خون آنها ژنوم ویروس قابل شناسایی است.

عوارض معمول تبخال چشمی عبارتند از:

درد چشم

حساسیت به نور

دید تار

جراحت سطح قرنیه

تخلیه موکوز از چشم

قرمزی چشم

التهاب و درد پلک‌ها (بلفاریت)

تورم اطراف چشم

تشخیص تبخال چشمی:

در صورت مشاهده علائم تبخال چشمی لازم است به چشم پزشک یا متخصص اپتومتری مراجعه شود. پزشک با معاینه چشم، بررسی دامنه حرکتی آن، حساسیت آن به نور، بررسی وضعیت شبکیه و حتی تست رنگ آمیزی فلورسین می‌تواند از وجود زخم در سطح قرنیه و عفونت هرپس آگاه شود. همچنین پزشک در صورت لزوم ممکن است از سطح چشم نمونه سلولی تهیه کرده تا با آزمایش از وجود ویروس هرپس مطئن شود.

درمان تبخال چشمی:

پس از تایید ابتلا به تبخال چشمی بلافاصله بر حسب فرم ابتلا مصرف داروهای ضد ویروس تجویز خواهد شد.

تبخال چشمی از نوع کراتیت اپیتلیال، که نوع خفیف است، معمولا بعد از چند هفته بخودی خود کاهش می‌یابد. مصرف داروهای ضد ویروس مانند Zovirax یا قطره‌های چشمی یا پماد در این مدت می‌تواند خطر آسیب دیدگی قرنیه و کاهش بینایی را کم کند.

در مورد کراتیت استرما، که نوع حاد تبخال چشمی است، علاوه بر مصرف داروهای ضد ویروس، قطره‌های ضد التهاب محتوی استروئید جهت کاهش تورم استروما نیز تجویز می‌شود.

شانس بازگشت تبخال چشمی پس از درمان:

ویروس هرپس، در حدود ۲۰ درصد افراد در سال اول بعد از درمان مجددا به حالت فعال درمی‌آید. در صورتی که تبخال چشمی چندین بار رخ دهد ممکن است مصرف روزانه داروی ضد ویروس تجویز شود.

در نهایت باید توجه داشت که اگرچه ویروس هرپس قابل درمان نیست، با این حال با مراجعه به موقع به پزشک و رعایت نسخه تجویز شده می‌توان از آسیب وارده به چشم کم کرد.

دکتر میر محمد صادقی جراح و متخصص بیماری‌های چشم همواره با بهره‌گیری از روش‌های نوین و کارآمد بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌دهند. برای آنکه درباره خدمات دکتر میر محمد صادقی بیشتر بدانید  روی لینک آن کلیک کنید.

همچنین برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.