کوری تدریجی چگونه اتفاق می‌افتد و آیا درمانی دارد؟

Can Lasek Correct High Prescriptions
تا چه شماره چشمی می‌توان عمل لازک را انجام داد؟
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
Should-patients-wear-glasses-for-strabismus
آیا کسی که انحراف چشم دارد باید عینک بزند؟
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
Gradual-Loss-of-Vision

کوری تدریجی چیست؟

حدود سه و نیم میلیون نفر از افراد بالای چهل سال در آمریکا، دچار درجات مختلفی از کوری تدریجی هستند. بیشتر افرادی که دچار کوری تدریجی ناشی از افزایش سن می‌شوند، بینایی‌شان را به‌طور کامل از دست نمی‌دهند؛ بلکه به درجات خفیف تا متوسطی از نابینایی مبتلا می‌شوند. این بیماران نیاز دارند مهارت‌های فردی‌شان را بالا ببرند تا برای انجام کارهای روزانه، متکی به خود باشند. در این مطلب در مورد کوری تدریجی، علت‌های آن و نحوه مدیریت آن مطالبی ارائه می‌شود.

کوری تدریجی موضوعی بسیار نگران‌کننده و تأمل برانگیز است که عوامل مختلفی می‌تواند منجر به بروز آن شود. کوری تدریجی در بعضی از افراد، روندی خاموش است و تنها توسط چشم پزشک تشخیص داده می‌شود. برای تشخیص صحیح باید به سابقه پزشکی بیمار کاملا توجه شود. زیرا تعریف بیمار از تغییرات بینایی ممکن است با تعریف پزشک متفاوت باشد. بیشتر افرادی که در بزرگسالی مبتلا به کوری تدریجی می‌شوند، به یکی از این چهار بیماری مبتلا هستند: دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی. این بیماری‌ها، علل اصلی کوری تدریجی به شمار می‌روند. سایر عوامل کوری تدریجی، در ادامه معرفی می‌شوند.

چه عواملی باعث کوری تدریجی می‌شوند؟

کوری تدریجی بدون احساس درد

• عیوب انکساری چشم
  • آب مروارید
  • فشردگی عصب بینایی یا مسیر بینایی
  • برخی از داروها، سموم یا کمبودهای تغذیه‌ای
  • مصرف الکل و سیگار
  • دیستروفی شبکیه
  • بیماری‌های عروق مغزی (مانند سکته مغزی و TIA)
  • پاپیلوادما (تورم دیسک بینایی که ممکن است در اثر فشار خون داخل جمجمه باشد)

کوری تدریجی همراه با درد

این شرایط، بسیار نادرتر از عوامل قبلی بوده و نشانه بیماری‌های خطرناک‌تری است:

• ناشی از نئوپلاستی پیشرونده (مانند ملانوم کوروئید) یا فرآیند التهابی (مانند کوریورتینیت)
  • ناشی از یک اختلال سیستمیک (به عنوان مثال، سارکوئیدوز یا بیماری عروقی کلاژن)
  • ضایعات عصب بینایی (مثل نوریت اپتیک، گرانولوم یا نوروم)
  • بیماری یا توده‌های داخل جمجمه (که ممکن است همراه با سردرد یا در صورت وجود تومور هیپوفیز، همراه با علائم بیماری‌های غدد درون ریز باشد)
  • فشار خون بالا در مغز (که ممکن است همراه با سردرد باشد)

تشخیص به موقع و کنترل کوری تدریجی

به توصیه مؤسسه ملی چشم و آکادمی چشم پزشکی آمریکا، افراد بالای 60 سال باید هر دو سال یک بار تحت معاینات کامل چشم قرار گیرند. این افراد اگر مبتلا به بیماری‌های چشمی باشند، معاینات باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری انجام شود.

اگر متوجه علائم تضعیف بینایی مانند تاری دید یا حساسیت به نور شده‌اید، به چشم پزشکی که در حوزه کم بینایی تخصص دارد، مراجعه کنید. چشم پزشک بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و بیمار را برای درمان به مرکز مربوطه ارجاع می‌دهد.

معاینات منظم چشم اهمیت زیادی دارد؛ زیرا باعث تشخیص به موقع هرگونه تغییر در بینایی افراد می‌شود. هر چه قدر تغییرات بینایی زودتر تشخیص داده شوند، درمان سریع‌تر آغاز می‌شود و احتمال حفظ بینایی افزایش می‌یابد. افرادی که کاهش بینایی در آن‌ها تشخیص داده می‌شود:

• باید از رانندگی کردن پرهیز کنند.
  • حتی اگر درمان بیماری امکان‌پذیر نباشد، بیمار بعد از تشخیص باید تحت حمایت کامل مرکز درمانی باشد.
  • دستگاه‌های بیونیک با استفاده از تحریک الکتریکی مسیرهای بینایی و پیوند سلول‌های بنیادین از جمله روش‌های درمان هستند.

اگر می‌خواهید بدانید چه بیماری‌هایی بر روی سلامت چشم تأثیر می‌گذارند روی لینک آن کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات دکتر میرمحمد صادقی روی لینک آن کلیک کنید..

برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی جراح و متخصص بیماری‌های چشم و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.