Samuel Levinger, MD, Enaim Refractive Surgery Center
مراقبت‌های بعد از عمل پیوند قرنیه
۱۵ شهریور ۱۳۹۶
lasikeyesurgery
آیا چشم پزشکان برای خود یا نزدیکانشان عمل جراحی لیزیک را توصیه می‌کنند؟
۱۵ شهریور ۱۳۹۶

عدم درمان فشار خون بالا علاوه بر اثراتی که بر روی قلب و کلیه دارد، می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی بر روی چشم و بینایی فرد شده و در نهایت منجر به ابتلا به بیماری چشم در وی شود. فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی در شبکیه آسیب بزند. شبکیه، لایه بافتی است که در پشت چشم قرار دارد و شامل رگ‌های خونی و اعصاب است. نور متمرکز شده در شبکیه به سیگنال‌های عصبی تبدیل شده که برای تفسیر به مغز فرستاده می‌شوند. هنگامی که فشار خون بیش از حد بالا است، دیواره‌ رگ‌های خونی شبکیه ممکن است ضعیف شده و این باعث آسیب و انسداد عروق خونی و در نتیجه عدم خون‌رسانی به بافت شبکیه شود. در برخی موارد، شبکیه متورم می‌شود. با گذشت زمان، فشار خون بالا می‌تواند به عروق خونی شبکیه آسیب جدی برساند، عملکردهای شبکیه را محدود کرده و فشار عصب بینایی را ایجاد کند و موجب مشکلات بینایی شود. این بیماری با عنوان رتینوپاتی فشار خون بالا (پرفشاری) شناخته می‌شود. نکته قابل اهمیت این است که اگر فشار خون بالا درمان نشود، آسیب می‌تواند کاملا جدی باشد.

علائم رتینوپاتی پرفشاری چیست؟

افراد معمولا علائم خاصی برای رتینوپاتی پرفشاری تجربه نمی‌کنند. احتمالا تا زمانی که آسیب به طور گسترده‌ای پیشرفت نکرده علائم خاصی توسط فرد دیده نخواهد شد و معمولا طی آزمایشات روتین و معمولی چشم توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. با این حال ممکن است بعضی افراد تجربه سردرد و اشکال در بینایی (کاهش بینایی) را داشته باشند. از دیگر علائم و نشانه‌های احتمالی می‌توان به تورم چشم، پاره شدن رگ خونی در چشم و دوبینی همراه با سردرد اشاره کرد. اگر فشار خونتان بالاست و ناگهان تغییراتی در بینایی شما ایجاد شد، بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید.
چگونه رتینوپاتی پرفشاری تشخیص داده می‌شود؟
متخصصین چشم پزشک می‌توانند رتینوپاتی پرفشاری را تشخیص دهند. متخصص چشم با استفاده از افتالموسکوپ (ابزاری که با استفاده از نور امکان بررسی پشت چشم را فراهم می‌کند) به دنبال یافتن علائم رتینوپاتی در پشت چشم می‌گردد. این علائم عبارتند از:
• باریک شدن رگ‌های خونی.
• وجود نقاط بر روی شبکیه که به صورت نقاط پنبه‌ای و مواد ترشح شده شناخته می‌شوند.
• متورم شدن ماکولا (قسمت مرکزی شبکیه) و عصب بینایی.
• خونریزی در پشت چشم.

چگونه رتینوپاتی پرفشاری درمان می‌شود؟

بهترین روش برای درمان رتینوپاتی پرفشاری، کنترل فشار خون شماست.
آیا می‌توان از ابتلا به رتینوپاتی پرفشاری پیشگیری کرد؟
برای پیشگیری از رتینوپاتی پرفشاری، فشار خونتان را کنترل کنید. علاوه بر آن وزن خود را در محدوه مطلوب حفظ و رژیم غذایی توصیه شده (مثلا کم نمک) توسط پزشک خود را رعایت کنید. انجام منظم تمرینات ورزشی و مصرف درست و منظم داروهای فشار خون تجویز شده نیز از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید. علاوه بر این، پزشک خود را به طور منظم برای بررسی و مراقبت از وضعیت سلامتتان ملاقات کنید.

اگر می‌خواهید در مورد درمان رتینوپاتی دیابتی مطالعه کنید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین می‌توانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.