بعد از عمل لازک چه علائم موقتی به وجود می‌آید؟

Lasik eye surgery for over 50 years old
آیا جراحی لیزیک مشکل بینایی که بر اثر بالا رفتن سن به وجود می‌آید را درمان می‌کند؟
۱۲ دی ۱۳۹۷
Why does eyelid droop
چرا افتادگی پلک ایجاد می‌شود؟
۱۲ دی ۱۳۹۷
Laser eye surgery complications

علائم موقت بعد از عمل لازک

اصلاح عیوب انکساری با روش جراحی لیزری چشم مانند عمل لازک و لیزیک می‌تواند جایگزینی برای عینک یا لنزهای تماسی بوده و مشکلات بینایی از جمله دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم را برطرف کند. در این روش‌ها، پس از ایجاد یک برش در لایه خارجی قرنیه بوسیله لیزر، سطح لایه زیرین اصلاح می‌شود تا امکان فوکوس مناسب نور بر روی شبکیه فراهم آید. عمل لازک و لیزیک از جمله جراحی‌های بسیار رایج و در عین حال با راندمان موفقیت بالا در سراسر دنیا بوده و ریسک عوارض جانبی بعد از آن کمتر از ۴% است. این عوارض جانبی عمدتاً موقتی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

• اصلاح بینایی کمتر از حد انتظار:

البته این اتفاق را نمی‌توان جزء عوارض جانبی عمل لازک یا لیزیک محسوب کرد، چرا که بیشتر مرتبط با سطح انتظار بیمار است. افراد مختلف، پاسخ‌های متفاوتی بعد از عمل از خود نشان می‌دهند مثلاً سرعت التیام زخم در افراد مختلف، متفاوت است. بعضی افراد حتی پس از التیام کامل همچنان برای انجام بعضی فعالیت‌های خاص مانند مطالعه یا رانندگی نیاز به عینک خواهند داشت. در حقیقت، این اتفاق به این خاطر رخ می‌دهد که عوامل مختلفی از جمله سن فرد نقش تعیین کننده‌ای در میزان بهبودی بعد از عمل لازک و لیزیک دارند. با این حال، در چنین حالتی ممکن است جراحی ثانویه تجویز شود تا عملکرد بینایی ارتقا یابد.

• مشکلات ناشی از ایجاد برش در لایه خارجی چشم:

وارد شدن قطره آب به چشم، مالش چشم یا ضربه ناگهانی پس از عمل لازک و لیزیک می‌تواند فرآیند ترمیم لایه برش خورده را دچار مشکل کرده یا باعث حرکت آن شود.

• خشکی چشم:

پس از عمل ممکن است فرد دچار خشکی چشم و در نتیجه خارش و سوزش شود. این عوامل فرد را تحریک به مالیدن و خاراندن چشم کرده که ریسک جابجا شدن لایه برش خورده و اختلال در فرآیند ترمیم را افزایش می‌دهد. لذا بعد از عمل لازک و لیزیک قطره اشک مصنوعی باید استفاده شود.

• مشاهده هاله یا درخشش خیره کننده:

این اتفاقات طی ماه اول پس از جراحی ممکن است مشاهده شوند که البته بخشی از فرآیند التیام طبیعی چشم محسوب می‌شوند که پس از مدتی برطرف خواهند شد.

• عفونت چشم:

همانند تمام انواع جراحی‌ها، در این مورد نیز ریسک ایجاد عفونت وجود دارد. لذا توصیه می‌شود چند روز قبل و بعد از جراحی از خیس کردن چشم، استحمام و استفاده از لوازم آرایش خودداری شود.

• برداشتن کمتر یا بیش از حد از بافت قرنیه بوسیله لیزر:

این اتفاقات نیز ممکن است حین جراحی رخ دهند. اگر کمتر از حد از بافت قرنیه برداشته شود معمولاً با یک جراحی مجدد اصلاح مناسب صورت می‌گیرد، اما اگر بیش از حد از بافت برداشته شود اصلاح این شرایط معمولاً فرآیند سختی خواهد بود. بنابراین انتخاب جراح باتجربه برای انجام عمل بسیار مهم است.

• ایجاد آستیگماتیسم:

اگر حین استفاده از لیزر برای اصلاح بافت قرنیه، برداشتن بافت بطور یکنواخت انجام نشود می‌تواند باعث ایجاد آستیگماتیسم شود. در این صورت نیاز به جراحی مجدد یا استفاده از عینک است.

شرایطی که ریسک ایجاد عوارض جانبی بعد از عمل لازک یا لیزیک را تشدید می‌کنند عبارتند از:

• ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید
  • سیستم ایمنی ضعیف در نتیجه مصرف دارو یا ابتلا به ایدز
  • خشکی چشم مزمن
  • بینایی ناپایدار در اثر مصرف دارو، تغییرات هورمونی، بارداری، شیردهی یا افزایش سن
  • التهاب در قرنیه یا عنبیه، آب سیاه، آب مروارید، جراحات چشم یا پلک

برای آنکه در رابطه با لیزیک بیشتر بخوانید روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.