چند درصد از جراحی‌های عمل لیزیک ناموفق هستند؟

Causes of Keratoconus
دلایل احتمالی ابتلا به قوز قرنیه
۷ مهر ۱۳۹۷
Can Cataracts Cause Blindness
آیا آب مروارید منجر به نابینایی می‌شود؟
۷ مهر ۱۳۹۷
Lasik failure rate

آیا عمل لیزیک همیشه موفقیت‌آمیز است؟

تمام انواع جراحی‌ها دارای درصدی ریسک عدم موفقیت هستند. خوشبختانه برای جراحی‌های لیزری چشم، فرآیند جراحی بسیار ایمن‌تر و موفقیت‌آمیزتر بوده و تکنولوژی‌های مربوطه نیز روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند. در عمل لیزیک از لیزر برای ترمیم و اصلاح سطح قرنیه استفاده می‌شود. عمل لیزیک یک درمان مؤثر و دائمی برای انواع عیوب انکساری چشم مانند دور یا نزدیک بینی و آستیگماتیسم است. عمل لیزیک عمدتاً بدون درد بوده و دوره ریکاوری بسیار کوتاهی دارد.

اگرچه ریسک ابتلا به عوارض جانبی بعد از عمل لیزیک بسیار پایین، کمتر از ۰.۵% است، با این حال گاهاً ممکن است فرد دچار عوارض زیر شود:

• عدم تصحیح بینایی: زمانی اتفاق می‌افتد که بینایی فرد بعد از عمل مثلاً از دوربینی به نزدیک بینی تغییر کرده باشد. یا به عبارت دیگر، مشکل بینایی آن طور که باید برطرف نشده یا شرایط قبل از عمل برگردد. در چنین حالتی، در صورتی که قرنیه ضخامت کافی داشته باشد با یک جراحی مجدد، شرایط اصلاح می‌شود.
  • مشکل عدم انطباق کانونی: احتمال بروز این مشکل کمتر از ۱% است. در این حالت، فرد اطراف منبع نور هاله درخشان می‌بیند یا حین نگاه کردن به منبع نور، خطوط یا پرتویی از تابش مشاهده می‌کند یا دچار دوبینی می‌شود که عمدتاً در شب یا نور کم رخ می‌دهد.
  • خشکی و قرمزی چشم: خشکی و قرمزی چشم که در تمام انواع جراحی‌های لیزری چشم ایجاد می‌شود معمولاً پس از مدتی برطرف خواهد شد، در غیر این صورت فرد نیاز به مصرف قطره اشک مصنوعی خواهد داشت.
  • عفونت چشم: عفونت پس از عمل لیزیک بسیار نادر است و درمان آن با مصرف قطره استروئیدی یا آنتی‌بیوتیک صورت می‌گیرد.
  • اکستازی قرنیه: احتمال رخ دادن این شرایط کمتر از ۰.۲% است و در اثر برآمدن و بیرون‌زدگی قرنیه در نتیجه برداشت بیش از حد بافت‌ها بوسیله لیزر ایجاد می‌شود. این شرایط می‌تواند باعث کوری شود. در صورت نیاز، به بیمار لنزهای تماسی سخت داده خواهد شد. در شرایط حاد افراد نیاز به پیوند قرنیه خواهند داشت.

به طور کلی، عمل لیزیک و لازک در افرادی که شرایط بحرانی ندارند با درصد بسیار بالایی موفقیت آمیز است و حدود ۸۰% میزان بینایی فرد را بهبود خواهد بخشید. اما در افرادی که دچار مشکلات حاد چشمی هستند این شانس موفقیت متفاوت و حدود ۴۰% است. علاوه بر شرایط بیمار، مهارت جراح نیز در شانس موفقیت دخیل است. لذا بهتر است قبل از اقدام به عمل لیزیک در مورد مهارت جراح و درصد موفقیت عمل‌های انجام شده در کلینیک‌های مختلف اطلاعات لازم کسب شود.

برای آنکه درباره لیزیک  بیشتر بدانید  روی لینک آن کلیک کنید.

همچنین برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.