Who is not a LASEK candidate عمل لازک به چه کسانی پیشنهاد نمی شود
به چه کسانی جراحی لازک پیشنهاد نمی‌شود؟
۱۲ اسفند ۱۳۹۶
Lower Eyelid (Blepharoplasty) procedure بلفاروپلاستی پلک پایین
بلفاروپلاستی پلک پایین به چه صورت انجام می‌شود؟
۱۲ اسفند ۱۳۹۶
Leading Causes of Blindness Over 40's علت اصلی کاهش بینایی در افراد بالای 40سال

دلایل کاهش بینایی

با پیری جمعیت، تعداد افراد مبتلا به بیماری‌های چشم افزایش می‌یابد و کاهش بینایی ، تبدیل به یک مشکل عمده سلامتی عمومی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، تعداد موارد کاهش بینایی و نابینایی در آمریکا به رقم قابل توجهی برسد. مطالعات نشان داده است دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد)، گلوکوم، آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی عوامل اصلی کاهش بینایی در افراد بالای 40 سال هستند. در این مطلب، به چهار عامل اصلی نابینایی بیشتر خواهیم پرداخت.

آب مروارید

آب مروارید به معنای کدورت عدسی داخل چشم است. این بیماری در افراد مسن بسیار رایج است و بینایی آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. آب مروارید یکی از عوامل کاهش بینایی در جهان محسوب می‌شود. نیمی از جمعیت بالای 80 سال در آمریکا، مبتلا به آب مروارید هستند یا جراحی آب مروارید انجام داده‌اند. موارد زیر، برخی از علائم بیماری آب مروارید هستند:

• تاری دید
  • محو شدن رنگ‌ها
  • درخشندگی زیاد
  • عدم توانایی دید در شب
  • دوبینی
  • تغییر مکرر نمره چشم

گلوکوم

بیماری گلوکوم باعث آسیب‌دیدگی عصب بینایی می‌شود و یکی از عوامل اصلی کاهش بینایی است. در این بیماری، فشار مایع داخل چشم به تدریج افزایش می‌یابد و به عصب بینایی آسیب می‌زند. گلوکوم در ابتدا علامتی ندارد و با معاینه کامل چشم تشخیص داده می‌شود. افراد زیر، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند و باید هر دو سال یک بار، معاینه چشم شوند:

• سیاه پوستان
  • افراد بالای 60 سال
  • افراد دارای زمینه بیماری گلوکوم در خانواده

دژنراسیون ماكولا

دژنراسیون وابسته به سن ماكولا، یکی از عوامل کاهش دید در سنین بالا است. در این بیماری، دید تیز و متمرکز از بین می‌رود و تصاویر، شفافیتشان را از دست می‌دهند. این موضوع، توانایی مطالعه، رانندگی کردن، تماشای تلویزیون و فعالیت‌های معمول روزانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در بیماری دژنراسیون ماكولا، بخشی از چشم که باعث دیدن دقیق جزئیات می‌شود (ماکولا یا لکه زرد)، آسیب می‌بیند و سلول‌های آن دچار مرگ می‌شوند. در بعضی بیماران پیشرفت بیماری بسیار تدریجی است و علائم بسیار خفیف هستند. در برخی دیگر، بیماری سریع‌تر پیشرفت می‌کند و باعث کاهش دید شدید یا از دست دادن کامل بینایی می‌شود.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی در اثر بیماری دیابت ایجاد می‌شود و شبکیه چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شبکیه، یک بافت حساس به نور در پشت کره چشم است. رتینوپاتی دیابتی، اصلی‌ترین عامل نابینایی بزرگسالان در کشور آمریکا است. بیش از نیمی از افراد بالای 18 سال مبتلا به دیابت، دچار رتینوپاتی دیابتی می‌شوند. افراد مبتلا به دیابت باید حداقل سالی یک بار معاینه کامل چشم شوند.

برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی جراح و متخصص بیماری‌های چشم و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.