Can Cataracts Cause Blindness آیا آب مروارید منجر به نابینایی می شود
آیا آب مروارید منجر به نابینایی می‌شود؟
۲۲ مهر ۱۳۹۷
Do I still need glasses or contacts after laser eye surgery آیا بعد از عمل لازک برای مطالعه نیاز به عینک است
آیا بعد از عمل لازک برای مطالعه نیاز به عینک است؟
۲۲ مهر ۱۳۹۷
Post cataract surgery care مراقبت های بعد از جراحی آب مروارید

نکاتی که باید بعد از جراحی آب مروارید به آن‌ها توجه کنید

جراحی آب مروارید از جمله جراحی‌هایی است که فرد چند ساعت پس از آن می‌تواند از بیمارستان مرخص شود. در این مطلب، به اقداماتی که در ساعات و روزهای اول پس از جراحی آب مروارید باید رعایت شوند، اشاره می‌کنیم.

بلافاصله پس از جراحی آب مروارید

بعد از عمل معمولاً از قطره‌های چشمی استفاده می‌شود که جلوی عفونت، التهاب یا فشار چشم را بگیرد. لذا برای بازگشت به منزل نیاز به همراه خواهید داشت. بلافاصله بعد از رسیدن به منزل باید به چشم‌ها استراحت دهید و بهتر است که بخوابید. اغلب افراد چند ساعت بعد از جراحی آب مروارید، به طور جزئی و به مدت کوتاه قادر به مشاهده تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر هستند. از آنجایی که جراحی آب مروارید در یک روز فقط بر روی یک چشم انجام می‌شود، لذا عدم هماهنگی و تشابه در بینایی دو چشم ایجاد خواهد شد که تا حدود ۱ تا ۴ هفته و پس از جراحی چشم دوم برطرف می‌شود.

روزهای اول پس از جراحی آب مروارید

در روزهای اول، داشتن دید تار طبیعی است. دید طبیعی چند روز بعد از جراحی به تدریج و ضمن التیام زخم حاصل می‌شود. در این روزها، خارش یا احساس ناراحتی در چشم نیز طبیعی است. لذا بهتر است هنگام شب از چشم بند استفاده شود تا از مالش‌های احتمالی و غیر ارادی حین خواب پیشگیری شود.

هفته‌های اول پس از جراحی آب مروارید

اگرچه افراد مختلف با هم متفاوتند، بطور میانگین در این هفته‌ها بهبودی تدریجی حاصل شده و دید دقیق و بهبودی نهایی پس از چند ماه بدست می‌آید. گرچه اکثر افراد ۲۴ ساعت پس از جراحی آب مروارید می‌توانند به فعالیت‌های روزانه بپردازند، دستورالعمل‌های مراقبتی در این مورد وجود دارد که بهتر است رعایت شوند:

• به مدت یک هفته از فعالیت‌های استرس‌زا پرهیز شود. از ورزش‌های سنگین و بلند کردن وزن‌های زیاد خودداری شود.
  • بلافاصله بعد از جراحی، از خم شدن یا اعمال فشار زیاد بر چشم خودداری شود.
  • رانندگی نکنید. رانندگی کردن بعد از جراحی آب مروارید نیازمند داشتن فاکتورهایی است که باید پزشک تأیید کند.
  • تا اجازه دکتر باید مصرف داروها، آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد التهاب را ادامه دهید. مصرف این داروها برای پیشگیری از التهاب و عفونت و التیام بهتر زخم ضروری است.
  • از محیط‌های آلوده و پر گرد و غبار دوری کنید. بهتر است قبل از اقدام به جراحی، منزل را کاملاً تمیز و گردگیری کنید چرا که پس از جراحی، چشم نسبت به ذرات گرد و خاک حساسیت پیدا می‌کند.
  • از مالش چشم پرهیز کنید. مالش چشم می‌تواند باعث گسترش عفونت شود.
  • شنا ممنوع است. از شنا کردن در استخر یا جکوزی به مدت یک هفته پس از جراحی خودداری کنید.
  • آرایش چشم انجام ندهید.
  • چنانچه هر یک از علائم کاهش دید، درد مداوم حتی پس از مصرف مسکن، مشاهده نقاط یا فلش نوری در جلوی چشم، استفراغ و تهوع یا سرفه‌های غیر طبیعی را داشتید، با پزشک خود تماس بگیرید.

برای آنکه بدانید آیا آب مروارید منجر به کوری می‌شود؟ روی لینک آن کلیک کنید.

برای اطلاع بیشتر درباره جراحی آب مروارید، روی لینک آن کلیک کنید. همچنین برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.