برای پیشگیری از ناخنک چشم چه کارهایی باید انجام دهیم؟

Do I need eyelid surgery
آیا من نیاز به جراحی پلک دارم؟
۱۰ بهمن ۱۳۹۷
Diplopia after lasek surgery
آیا دوبینی چشم بعد از عمل لازک طبیعی است؟
۱۰ بهمن ۱۳۹۷
Prevention of Pterygium

ناخنک چشم و دلایل بروز آن

ناخنک چشم در حقیقت نوعی بافت خوش خیم است که روی سطح چشم یعنی ملتحمه، رشد می‌کند. این بافت اغلب مثلثی یا سه گوش بوده و اگر درمان نشود ممکن است به سطح عنبیه گسترش یابد یا باعث تغییر شکل سطح چشم و در نهایت منجر به ایجاد دید تار شود. قرار گرفتن در معرض تابش فرابنفش خورشید به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد ناخنک چشم شناخته می‌شود. لذا در افرادی که در مناطق پر آفتاب زندگی می‌کنند یا مشاغلی مانند کشاورزی یا جوشکاری دارند، بیشتر دیده می‌شود. عامل دیگر که باعث ایجاد ناخنک چشم می‌شود، آلودگی و ذرات محیطی (مانند باد، گرد و غبار، مواد شیمیایی و آلودگی‌های هوا) و البته فاکتورهای وراثتی است.

ناخنک چشم در مردان دو برابر بیشتر از زنان رخ داده و در افراد بالای ۴۰ سال رایج‌تر است. برای پیشگیری از این بیماری راهکارهای زیر توصیه می‌شود:

• استفاده از عینک‌های آفتابی با کیفیت تا از تابش پرتوهای فرابنفش خورشید جلوگیری کند
  • استفاده از کلاه‌های لبه‌دار حین خروج از منزل
  • دوری از مواد تحریک کننده مانند دود سیگار، گرد و خاک، باد و آلودگی‌های شیمیایی
  • استفاده از امکانات و تجهیزات محافظت کننده مناسب حین کار

نشانه‌های ناخنک چشم

ناخنک چشم معمولاً به صورت قرمزی یا برآمدگی در گوشه چشم آغاز می‌شود و به تدریج شروع به گسترش کرده و به سمت عنبیه می‌رود. در اغلب موارد، ایجاد این بیماری هیچ گونه عارضه جانبی به همراه ندارد. وجود عوارض جانبی ممکن است به علت شرایط زیر باشد:

• قرمزی و التهاب چشم
  • احساس شن ریزه در چشم
  • احساس وجود شی خارجی در چشم
  • خشکی چشم در اثر کاهش تولید اشک
  • تاری دید در اثر تغییر بافت قرنیه
  • دید مبهم به علت گسترش بیماری به سمت مردمک

تشخیص بیماری اغلب از طریق ظاهر آن صورت می‌گیرد. اگرچه در مراحل اولیه ممکن است با پینگوکولا اشتباه گرفته شود. درمان ناخنک چشم بر حسب اندازه و ماهیت بافت رشد کرده، شدت عوارض و میزان اثرگذاری بر بینایی می‌تواند از طریق مصرف دارو یا جراحی صورت گیرد.

• درمان ناخنک چشم با مصرف دارو: معمولاً مصرف کوتاه مدت کورتیکواستروئیدها به صورت قطره چشمی برای کاهش التهابات و قرمزی چشم تجویز می‌شود. اگر خشکی چشم ایجاد شده مسأله ساز شود معمولاً قطره اشک مصنوعی نیز برای مرطوب نگه داشتن چشم تجویز خواهد شد.
  • درمان ناخنک چشم با انجام جراحی: اگر گسترش ناخنک چشم بر روی بینایی اثر بگذارد، جراحی توصیه می‌شود. طی جراحی، بافت اضافی در ناحیه ناخنک چشم خارج شده و به جای آن بافتی از ملتحمه از ناحیه زیر پلک جدا و در جای خالی ناخنک پیوند می‌شود. جراحی معمولاً حین بی‌حسی موضعی انجام شده و تنها ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. بعد از جراحی، قطره و پمادهای چشمی برای پیشگیری از عفونت و کمک به فرآیند ترمیم تجویز می‌شود. ناخنک چشم ممکن است پس از خارج کردن بوسیله جراحی مجدداً ایجاد شود که البته درصد وقوع مجدد آن بسیار پایین است.

دکتر میر محمد صادقی جراح و متخصص بیماری‌های چشم همواره با بهره‌گیری از روش‌های نوین و کارآمد بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه می‌دهند. برای آنکه درباره خدمات دکتر میر محمد صادقی بیشتر بدانید  روی لینک آن کلیک کنید.

همچنین برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.