جراحی آب مروارید (کاتاراکت)

Eyelid Surgery (Blepharoplasty) جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)
جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)
۱۷ شهریور ۱۳۹۵

جراحی آب مروارید (کاتاراکت)

آب مروارید و علائم آن

کاتاراکت یا آب مروارید، کدورت عدسی چشم است. بسیاری از آب مرواریدهای وابسته به سن، به تدریج ایجاد می شوند و در نتیجه ممکن است فرد در مراحل اولیه پیشرفت بیماری، متوجه علائم و تغییر دید نشود.

علائم پیشرفت آب مروارید

• دید تار و مه آلود بدون درد
  • مشکلات دید در شب یا در نور کم
  • حساسیت به نور یا تابش خیره کننده
  • دیدن هاله اطراف نور چراغ ها
  • محو شدن یا زرد شدن رنگ ها
  • نیاز به نور روشن تر برای مطالعه و دیگر فعالیت ها
  • تغییرات مکرر در شماره عینک یا لنز
  • دید دو تایی در یک چشم

علت آب مروارید

عدسی چشم از آب و پروتئین تشکیل شده است. با افزایش سن، پروتئین های عدسی روی هم جمع می شوند و در بعضی نواحی کدورت ایجاد می کنند که مانع عبور نور از چشم می شوند. عوامل دیگری که می توانند موجب کدورت عدسی شوند شامل عوامل مادرزادی، بیماری هایی مثل دیابت، مصرف داروهای خاص و ضربه به چشم است.

تشخیص آب مروارید

تنها راه تشخیص قطعی آب مروارید، معاینه چشم متسع (مردمک چشم به کمک قطره های چشمی باز می شود) است. در این حالت چشم پزشک علائم اولیه پیشرفت آب مروارید را با دیدن عدسی چشم تشخیص می دهد. به این ترتیب برای تشخیص زود هنگام، معاینه چشم هر سال یک بار در افراد بالاتر از 65 سال و هر دو سال یکبار در افراد جوان تر توصیه می شود.

جراحی آب مروارید

قبل از جراحی

قبل از جراحی طول چشم و انحنای قرنیه توسط چشم پزشک اندازه گیری می شود. این آزمایشات برای تعیین دقیق ایمپلنت مناسب چشم شما انجام می شود. برای کاهش خطر عفونت، یک تا دو روز قبل از جراحی، قطره های آنتی بیوتیک تجویز می شود.

روش جراحی

شایع ترین روش جراحی آب مروارید، فیکوامولسیفیکاسیون است. در این روش برش کوچکی در کنار قرنیه ایجاد شده تا از طریق آن، ابزار بسیار کوچکی وارد شود. این ابزار با استفاده از امواج فرا صوت، عدسی کدر شده را شکسته و از چشم خارج می کند. با برداشت عدسی کدر، جراح یک ایمپلنت عدسی داخل چشمی را (IOL) که از پلاستیک، سیلیکون یا اکریلیک ساخته شده است، جایگزین می کند. عدسی جدید اجازه عبور نور و تمرکز درست نور روی شبکیه چشم را می دهد. این عدسی به طور دائمی در چشم خواهد بود. بعد از جراحی معمولا پوشش محافظتی روی چشم قرار داده می شود.

دوره بهبودی بعد از جراحی

به دنبال جراحی، استفاده از قطره های چشمی تجویز شده بسیار مهم است. همچنین باید از پوشش حفاظتی هنگام خواب و عینک آفتابی هنگام روز برای مراقبت از چشم تان استفاده کنید. به هیچ وجه چشم خود را نمالید.
در هفته اول بهبودی، از انجام فعالیت های شدید مثل ورزش کردن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. همچنین مراقب رفتن هر گونه گرد و خاک و آب به چشم باشید چرا که می تواند منجر به ایجاد عفونت شود. تاری دید در چند روز تا چند هفته اول بعد از جراحی کاملا طبیعی است.

منابع

one.aao.org