لنزهای تماسی طبی و رنگی

لنزهای تماسی طبی و رنگی

contact lenses لنز های تماسی و رنگی

لنز های تماسی و رنگی

حتی اگر دید خوبی دارید باید حتما قبل از استفاده از لنز تماسی، به چشم پزشک مراجعه کرده و نسخه دریافت کنید.لنزهای قدیمی یا لنزهایی که کاملا مناسب اندازه چشم شما نیستند ممکن است به چشم خراش بیندازند یا باعث رشد سلول های خونی در قرنیه شوند.

چرا قبل از استفاده از لنزهای تماسی نیاز به معاینه پزشکی دارید؟

حتی اگر دید خوبی دارید باید حتما قبل از استفاده از لنز تماسی، به چشم پزشک مراجعه کرده و نسخه دریافت کنید. لنزهای قدیمی یا لنزهایی که کاملا مناسب اندازه چشم شما نیستند ممکن است به چشم خراش بیندازند یا باعث رشد سلول های خونی در قرنیه شوند. چون لنز تمام مدت ممکن است پیچ و تاب بخورد و این امر می تواند شکل قرنیه را تغییر دهد، تناسب لنز تماسی با چشم شما باید به طور منظم بررسی شود. مراجعه مجدد شما باید طبق یک برنامه تعیین شده با پزشک که به شرایط چشم ها و نیاز بینایی شما وابسته است، تعیین می شود.

در یک معاینه چشم برای دریافت لنز تماسی، چه اتفاقی می افتد؟

طراحی و نقاشی روی لنزهای رنگی به صورتی است که لنز را ضخیم تر، نفوذپذیری آن را کمتر و در نتیجه انتقال اکسیژن به چشم از طریق لنز را سخت تر می کند. پس برای این که اطمینان حاصل کنید آیا می توانید از لنز استفاده کنید و چه نوع لنزی برای چشم های شما مناسب تر است، باید حتما با یک چشم پزشک مشورت کنید. در طول معاینه چشم برای تجویز لنز تماسی، چشم پزشک کارهای زیر را انجام می دهد:

• برای انتخاب لنز مناسب، چشم شما را اندازه می گیرد.
  • بدون در نظر گرفتن این که شما لنز طبی برای افزایش دید می خواهید یا لنز رنگی برای این که زیباتر به نظر برسید، ارزیابی می کند که آیا چشم های شما برای استفاده از لنزهای تماسی مناسب هستند یا خیر.

ممکن است برای استفاده از لنزهای تماسی مناسب نباشید اگر:

• به طور معمول عفونت چشم دارید.
  • مبتلا به آلرژی شدید هستید.
  • مبتلا به خشکی چشم هستید که در برابر درمان مقاوم است.
  • میزان گرد و غبار یا دود در محیط کاری شما بیشتر از حد مجاز است.
  • در کنترل و مراقبت از لنز ناتوان هستید که در این مورد، چشم پزشک به صورت زیر به شما کمک می کند:
    • چشم پزشک تعیین می کند چه مدت لنز می تواند روی چشم بماند. برای مثال شما هرگز نباید با لنز بخوابید.
    • چشم پزشک به شما در باب استفاده از لنزهای تماسی آموزش می دهد. لنزهایی که ضد عفونی و تمیز نشده باشند، ریسک ابتلا به عفونت چشم را افزایش می دهند.
مراقبت های لازم در استفاده از لنزهای تماسی کدامند؟

لنزهایی که به درستی تمیز و ضد عفونی نشده باشند، خطر عفونت چشم را بالا می برند. هر بار که لنز خود را از چشم خارج می کنید، قبل از استفاده مجدد باید آن را با دقت تمیز و ضد عفونی کنید. چشم پزشکتان می تواند با توجه به نوع لنزی که استفاده می کنید، آلرژی های چشمی که دارید و میزان رسوبات پروتئینی چشمتان، بهترین روش تمیز نگه داشتن لنز را برای شما توضیح دهد.
مراقبت از لنزهای تماسی شامل تمیز کردن محفظه های نگهداری مخصوص آن ها نیز می شود، زیرا جای نگهداری لنز یک منبع جدی برای انتقال عفونت است. محفظه های نگهداری لنز را باید با سرم یا محلول شست و شوی لنز بشویید و در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.
آب نمک دست ساز خانگی هم می تواند از عوامل ابتلای چشم به عفونت قرنیه باشد و نباید استفاده شوند. قطره های چشمی می توانند با انواع لنز تماسی، تداخل داشته باشند. بنابراین بهتر است از ریختن قطره چشمی وقتی لنز در چشم شماست، اجتناب کنید به جز قطره های مرطوب کننده چشم که توسط پزشک تجویز شده اند.
لنزهای تماسی نباید به عنوان زیور آلات و لوازم آرایش استفاده شوند. لنزها حتی انواع رنگی آن ها، ابزار پزشکی هستند و نیاز به نسخه از طرف چشم پزشک دارند. چشم یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش های بدن است پس آنچه شما برای چشم استفاده می کنید یا در چشم خود قرار می دهید باید از لحاظ پزشکی تایید شده باشد.
بسیاری از افراد لنزهای رنگی را می خرند تا مورد استفاده زینتی قرار دهند و به دنبال آن بسیاری از فروشگاه ها برای افزایش فروش خود، لنزهای نامرغوب و ارزان قیمت را به مشتریان ناآگاه بی گناه می فروشند و آن ها را در معرض خطر ابتلا به عفونت چشمی قرار می دهند. این عفونت ها می تواند موجب کاهش دید دائمی و حتی نیاز به پیوند قرنیه شود.