diabetic-retinopathy-condition بیماری رتینوپاتی دیابتی
آیا می‌دانید دیابت چه عوارضی بر روی چشم دارد؟
۸ دی ۱۳۹۵
presbyopia پیرچشمی
وقتی پیر چشمی به سراغتان می آید
۸ دی ۱۳۹۵
subconjunctival-hemorrhage خونریزی ملتحمه

خونریزی در چشم: خونریزی ملتحمه

ملتحمه بافت نازکی است که صلبیه را می‌پوشاند. این لایه، خارجی‌ترین لایه محافظ چشم است. ملتحمه حاوی عصب و تعداد زیادی مویرگ‌های خونی است. این رگ‌های خونی در شرایط عادی به سختی قابل مشاهده هستند اما در صورت التهاب، متورم شده و قابل مشاهده می‌شوند. رگ‌های خونی موجود در ملتحمه گاها ممکن است شکننده شده و به صورت خود به خودی یا در اثر جراحت پاره شوند که این امر باعث می‌شود صلبیه (قسمت سفید رنگ چشم که در زیر ملتحمه قرار دارد) به رنگ قرمز در بیاید. وقتی رگ‌های خونی کوچک و ظریف چشم دچار پارگی شوند، بافت سفید رنگ چشم به رنگ قرمز در می‌آید که می‌تواند نشان دهنده خونریزی ملتحمه باشد. چنین پدیده‌ای به صورت ناحیه‌ای به رنگ قرمز پررنگ یا کم رنگ ظاهر می‌شود. خونریزی ملتحمه به راحتی از طریق نگاه کردن در آینه قابل شناسایی است. این اتفاق به جز مساله ظاهری هیچ عوارض جانبی خاصی ندارد و به خودی خود طی یک الی دو هفته برطرف می‌شود.

همچنین قرمزی چشم می‌تواند نشانه انواع دیگری از مشکلات چشمی باشد. مخصوصا زمانی که فرد به تخلیه بی‌رویه چشم (تجمع موکوز، چربی، سلول‌های پوستی و سایر مواد خارجی در گوشه چشم هنگام خواب) دچار باشد. در این شرایط فرد باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و از نظر عفونت‌های باکتریایی و ویروسی چک شود.

علت خونریزی ملتحمه

اگرچه معمولا منشا چنین خونریزی قابل شناسایی نیست اما بعضی علل بالقوه آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• زخم‌های چشمی.
  • افزایش ناگهانی فشار خون، این افزایش فشار خون می‌تواند ناشی از بلند کردن اشیاء سنگین، سرفه و عطسه‌های شدید، خنده و حتی یبوست باشد.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و وارفارین.
  • ندرتا، اختلال ناشی از وجود لخته خون یا نقص ویتامین K (این ویتامین برای عملکرد پروتئین‌های لخته کننده خون ضروری است).
  • جراحی چشم، از جمله لیزیک و جراحی آب مروارید.

علائم و نشانه‌های خونریزی ملتحمه

• اکثر اوقات، خونریزی ملتحمه هیچ نشانه‌ای جز همان قرمزی چشم ندارد. اما گاها ممکن است این اتفاق همراه با درد باشد. احساس فشار ملایم در اطراف چشم از جمله دیگر علایم احتمالی است. پس از برطرف شدن خونریزی، بعضی افراد ممکن است احساس سوزش در چشم داشته باشند.
  • در خونریزی خود به خودی ملتحمه، هیچ خونی از چشم خارج نمی‌شود.
  • در 24 ساعت اولیه میزان خونریزی بیشتر به چشم می‌آید و سپس به آرامی و همزمان با جذب خون در بدن، از میزان آن کم می‌شود.

در چه صورت به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه پس از دو هفته خونریزی بهتر نشد یا در صورت تکرار خونریزی، لازم است به چشم پزشک مراجعه شود. همچنین در صورتی که خونریزی همزمان در هر دو چشم مشاهده شود یا اینکه همراه با خونریزی چشم، کبودی لثه یا خونریزی لثه مشاهده گردد نیز لازم است با پزشک معالج مشورت‌های لازم صورت گیرد. موارد دیگری که هنگام مشاهده خونریزی ملتحمه لازم است فرد به پزشک معالج خود مراجعه کند عبارتند از:

• تغییر در بینایی (مثلا دید تار، دید دوگانه)
  • سابقه حادثه یا جراحتی که اخیرا رخ داده باشد
  • سابقه اختلالات خونریزی

روش درمان خونریزی ملتحمه

• اشک چشم‌های مصنوعی می‌توانند التهاب چشم را تسکین دهند، اگرچه این قطره‌ها نمی‌توانند پارگی رگ را درمان کنند.
  • در صورت مصرف داروهای رقیق کننده مثل آسپرین باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • از مالش چشم خودداری کنید. مالش چشم ممکن است باعث خونریزی مجدد شود.

در صورت داشتن هرگونه سوالی در خصوص خونریزی ملتحمه تماس بگیرید.

منابع