Eyelid surgery جراحی پلک
آنچه باید درباره جراحی زیبایی پلک بدانید
۱۸ خرداد ۱۳۹۶
wearing eyeglasses after laser eye surgery ضعیفی چشم پس از عمل
آیا ضعیفی چشم بعد از عمل برگشت پذیر است؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۶
Droopy eyelid افتادگی پلک

چه عواملی در درمان افتادگی پلک موثرند؟

بالا رفتن سن، علت اصلی افتادگی پلک است، هرچند دلایل دیگری نیز می‌تواند موجب افتادگی پلک شود. اگر به هر دلیلی از افتادگی پلک رنج می‌برید، متخصص بیماری‌های چشمی می‌تواند به شما برای بازگشت ظاهر قبلی و بهبود دید کمک کند.

علائم افتادگی پلک

افتادگی پلک، درجات مختلفی دارد و شل شدن پوست حول چشم‌ها تا افتادگی شدیدی که موجب کاهش دید شود را دربرمی‌گیرد.

افتادگی پلک بالا می‌تواند روی چشم‌ها را پوشانده و به آنها حالت خمار بدهد. کیسه‌های زیر پلک پایین نیز مشکل متداول دیگری هستند. این علائم موجب می‌شوند ظاهر فرد پیر و خسته به نظر برسد.

در برخی موارد افتادگی پلک بالا به حدی است که جلوی مردمک را گرفته و مانع دید می‌شود. در این حالت فرد برای بهبود دید، سر خود را عقب می‌برد یا ابروی خود را بالا می‌دهد. افتادگی پلک موجب احساس خستگی و درد چشم می‌شود.

برای مشاهده مطالب مشابه و کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه درمان افتادگی پلک کلیک کنید.

دلایل افتادگی پلک

متداول‌ترین علت افتادگی پلک سالخوردگی است، ولی می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد.

از دلایل متداول افتادگی پلک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ضعف ماهیچه‌های بالابرنده پلک
  • آسیب به عصب کنترل کننده پلک
  • شلی پوست پلک بالا

همچنین افتادگی پلک می‌تواند:

• به طور طبیعی با سالخوردگی حاصل شود.
  • پیش از تولد رخ دهد.
  • در اثر بیماری یا آسیب به وجود بیاید.

بیماری‌هایی که می‌توانند منجر به افتادگی پلک شوند عبارتند از:

• تومور در اطراف یا پشت چشم
  • سندرم هورنر
  • ضعف شدید عضلانی (میاستنی گراویس)
  • سکته
  • تورم در پلک‌‌ها مثل گل مژه

درمان افتادگی پلک

روش درمان افتادگی پلک به علت بروز آن وابسته است. اگر افتادگی پلک به دلیل بالا رفتن سن رخ دهد یا به صورت ژنتیکی کودک با این حالت به دنیا آمده باشد، برای سلامتی فرد ضرری ندارد و نیاز به درمان نیست. ولی برای بهبود بخشیدن به چهره می‌توان جراحی افتادگی پلک انجام داد.

اگر افتادگی پلک جلوی دید شما را گرفته است، نیاز به اقدامات درمانی دارید. در این صورت پزشک به شما جراحی را پیشنهاد می‌کند. عینک‌هایی که پلک را بالا نگه می‌دارند نیز یکی از روش‌های درمان افتادگی پلک هستند. البته این درمان برای زمانی مناسب است که افتادگی پلک گذرا بوده و نیاز به استفاده دائمی از عینک نیست. علاوه بر این اگر بیمار شرایط انجام جراحی افتادگی پلک را نداشته باشد نیز باید از عینک استفاده کند.

در طول جراحی افتادگی پلک، عضله لواتور (عضلات بالا برنده پلك) محکم شده و موجب بالا رفتن پلک و قرارگیری در جای مناسب می‌شود. علاوه براین می‌توان از عمل “اسلینگ” که در آن از عضلات پیشانی برای بالا بردن پلک استفاده می‌شود نیز بهره برد.

در کودکانی که افتادگی پلک دارند، برای جلوگیری از تنبلی چشم جراحی افتادگی پلک انجام می‌شود.

اگر افتادگی پلک به دلیل بیماری دیگری بروز یابد، باید ابتدا آن بیماری درمان شود. این کار معمولا از افتادگی شدیدتر پلک جلوگیری می‌کند.

اگر از افتادگی پلک رنج می‌برید برای مشاوره و دریافت خدمات درمانی می‌توانید به دکتر میر محمد صادقی جراح و متخصص بیماری‌های چشم مراجعه کنید.

برای آشنایی با خدمات درمانی دکتر میر محمدصادقی در زمینه افتادگی پلک و بلفاروپلاستی کلیک کنید.

برای تماس با ما، تعیین وقت و کسب اطلاعات بیش‌تر کلیک کنید.