اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم چیست، چه عللی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

هنگام خرید عینک آفتابی باید به چه نکاتی توجه کرد؟
۲۱ بهمن ۱۳۹۶
جراحی لیزیک
برای انجام جراحی لیزیک نمره چشم باید چند باشد؟
۲۱ بهمن ۱۳۹۶
اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم

اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم چیست؟

اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم ، پرش پلک یا میوکیمیا (Myokymia)، به معنای انقباض مکرر و ناخواسته پلک چشم است. اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم اغلب در پلک بالا ایجاد می‌شود؛ اما در هر دو پلک امکان ایجاد آن وجود دارد. در بیشتر افراد، این انقباضات بسیار خفیف بوده و شبیه یک کشش ملایم در پلک هستند. در برخی افراد نیز انقباضات شدیدتر هستند؛ به طوری که باعث بسته شدن کامل چشم‌ها می‌شوند. این حالت، بلفارواسپاسم نام دارد.

اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم به‌طور معمول هر چند ثانیه یک بار رخ می‌دهد و یک یا دو دقیقه ادامه می‌یابد. این انقباضات غیر قابل پیش‌بینی هستند و ممکن است چند روز وجود داشته باشند و بعد به مدت چند روز، چند هفته یا چند ماه اثری از آن‌ها نباشد.

هر چند این عارضه بی‌خطر و بدون درد است، ولی می‌تواند آزاردهنده باشد. بیشتر این نوع انقباضات خودبه‌خود و بدون نیاز به درمان برطرف می‌شوند. در برخی موارد و به ندرت، اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم می‌تواند هشداری برای یک اختلال حرکتی مزمن باشد؛ به‌خصوص اگر انقباض چشم با انقباضات یا حرکات غیر قابل کنترل عضلات صورت همراه شود.

اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم چه عللی دارد؟

اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم ممکن است بدون هیچ علت مشخصی اتفاق بیفتد. از آنجا که این اسپاسم‌ها اغلب خطری ندارند، علت آن‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. با این وجود، عوامل زیر ممکن است باعث بروز یا شدیدتر شدن این عارضه شوند:

• سوزش چشم
  • کشیدگی پلک
  • کم‌خوابی
  • فعالیت بدنی
  • عوارض جانبی دارو
  • استرس
  • مصرف الکل، تنباکو یا کافئین

اگر این عارضه حالت مزمن پیدا کند، بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم ایجاد می‌شود که به معنای چشمک زدن یا پلک زدن به صورت مزمن و غیر قابل کنترل است. این وضعیت به‌طور معمول هر دو پلک را درگیر می‌کند. علت بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم، دقیقا مشخص نیست؛ اما عوامل زیر آن را تشدید می‌کند:

• بلفاریت یا التهاب پلک
  • التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم
  • خشکی چشم
  • عوامل محیطی مانند باد، نور شدید، نور آفتاب یا آلودگی هوا
  • حساسیت به نور
  • استرس
  • مصرف زیاد الکل یا کافئین

آیا اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم نیاز به درمان دارد؟

اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم معمولا عارضه خطرناکی محسوب نمی‌شود و به ندرت نشانه یک اختلال مغزی یا سیستم عصبی است. در صورتی‌که این اسپاسم‌ها با موارد زیر همراه شوند، بهتر است به پزشک مراجعه شود:

• قرمزی، تورم یا ترشحات غیر عادی چشم
  • افتادگی پلک بالا
  • بسته شدن کامل پلک‌ها با هر اسپاسم
  • ادامه پیدا کردن اسپاسم به مدت چند هفته
  • تحت تأثیر قرار گرفتن بخش‌های دیگری از صورت در اثر اسپاسم

اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد، اسپاسم غیر ارادی عضلات چشم در مدت چند روز یا چند هفته خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند. اگر این اتفاق نیفتاد، می‌توان با اقداماتی زمینه ایجاد آن را از بین برد یا کاهش داد. از آنجا که اصلی‌ترین علل این عارضه استرس، خستگی و کافئین هستند می‌توان برای مقابله با آن، از روش‌های زیر کمک گرفت:

• مصرف کمتر کافئین
  • خواب کافی
  • مرطوب نگه داشتن چشم‌ها با قطره چشم
  • استفاده از کمپرس آب گرم هنگام شروع اسپاسم

در برخی افراد، برای درمان بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم، از تزریق بوتاکس استفاده می‌شود. بوتاکس، اسپاسم‌های شدید را به مدت چند ماه درمان می‌کند. وقتی اثر تزریق بوتاکس از بین برود، تزریق باید دوباره تکرار شود.

میکتومی (Myectomy) یا حذف برخی عضلات و عصب‌های پلک با جراحی، روشی است که برای درمان موارد شدید بلفارواسپاسم خودبه‌خودی خوش‌خیم انجام می‌شود.

برای تماس با مطب دکتر میر محمد صادقی جراح و متخصص بیماری‌های چشم و کسب اطلاعات بیش‌تر روی لینک کلیک کنید.